3.4.10

::Cerita pasal lampin pakai buang::

Saje kasi tajuk tak best tuk tatapan korang semua yang bukan mak-mak budak.

Mak Esah, Mak Temah, Mak Buyong pun jangan la mengharap entry ni boleh bagi pandangan saya yang luas pasal penggunaan lampin pakai buang. Hahahaha lupakan niatmu untuk mendapat info pro & kontra pelbagai jenis lampin pakai buang dari saya.

Saya saje je nak kongsi pendapat saya.

Kita ada banyak sangat jenama diapers kat Malaysia nih, yang mahal ada yang murah pun berlambak. Tapi pada saya *amaran-ini pemikiran saya* cukuplah anak2 saya pakai diapers murah aje, cap ayam kampung pun takpe janji tak bocor dan tak memerahkan atau melecetkan punggung dan alat sulit anak saya.

Ok secara jujurnya sekarang Maryam hanya mengguna diapers jenama Pet Pet size M yang selalu saya beli bila harganya RM26/70 keping di car4 ataupun di Giant. Jadi harganya jatuh RM0.37/sekeping. Hahahahah nampaklah ke'QS' saya disitu kan. Hahahahhaha.

Saya pernah menggunakan pureen*yang warna merah tu-dry5 kot namanya* tapi MJ mengalami rashes yang teruk di alat sulitnya lalu saya berhenti tapi sempat juga menghabiskan sisa bakinya *hahahaha*, kemudian saya guna huggies dry *yang biru kan* tapi rashes naik kat pinggang-mgkin materialnya tak sesuai dgn kulit MJ. Dan mencuba juga jenama Tesco tapi masalahnya sama seperti Huggies Dry. Oh drypers juga yam alami rashes di pinggang. Jadi berhenti mengguna jenama2 tersebut.

Jadi saya teruskan dengan penggunaan Pet Pet dan Huggies Comfort *kadang2 saja beli itupun bila murah tapi dah lama tak beli dah*

Hehehehe kalau nak kata saya kedekut terpulang tapi kalau nak setuju ngan saya pun ok - saya sudah set di mind saya "ini benda kau nak buang selalu jadi lagi murah lagi bagus kan?". Tak pun buatlah kiraan kalau guna 1 yang mahal bersamaan anda guna 2 yang murah dalam satu sela masa yang sama, kenapa tak guna yang mahal saja *terpelihara juga alam sekitar kita*. Tapi harus ingat semakin mahal sekeping diapers itu, semakin banyaklah bahan2 kimia yang digunakan *betul kan istilah bahan kimia tu?*

Hahahahah kan saya dah kata takdenya info hebat saya akan bagitau anda. Saya sebenarnya nak bagitau yang saya tak pernah guna diapers mahal tuk MJ *serius saya tak pernah beli mamy poko, huggies ultra atau jenama mahal yang lain*. Dan saya juga mengguna Cloth Diapers sebab saya mencintai alam sekitar juga.

Pada saya lebih baik spend duit lebih sedikit untuk susu mahal anak dari untuk lampin pakai buang yang mahal. Hihihihi tapi saya juga sekali sekala aje beli susu MJ, itupun sekotak bagi 2 dengan rumah MIL saya. Oh kata saya kedekut ker? Ini bukan kedekut la - susu kan kalau dah bukak kene guna dalam satu jangka masa, sebab MJ sangat sukar menghabiskan sekotak susu dalam sebulan, maka MIL cadangkan kami berbuat demikian. Bijak MIL saya ni *dia akan buang susu yang dah berubah warna*. Tapi sekarang saya tengah train dia agar minum susu formula secara tetap setiap malam *saya bimbang berat badannya yang seperti kurang dan penghasilan susu saya tak serancak dulu, dan saya dah semakin redha nak lepaskan dia*

Kikikiki tapi kan sebab saya tak spend duit beli susu *hebatnya penangan pemberian susu ibu* saya habiskan duit saya membeli botol susu. Hahahahaha gila ngek saya kan? Padahal MJ tak mau pun hisap susu formula dalam botol, belilah RM30/sebiji botol, dia belek2 aje botolnya. *mesti sambil tu MJ kutuk design botol tu tak menambat selera dia*

Eh dahlah, saya dah masuk citer susu dan botol susu plak - kang apa saya nak tulis di edisi akan datang? Jadi saya berhenti di sini aje okey. Sebelum tu saya teringat seorang kawan pernah berkata "Aku mana ada diapers biasa2 *Merujuk dia guna diapers sedikit mahal*" bila saya yang kehabisan diapers minta pinjam satu darinya dengan berkata "Bagi yang biasa2 sudahlah" *maksud saya diapers murah aje sebab tahu dia biasa guna yang mahal*...Oh maybe salah saya kan dah tau dia guna diapers luarbiasa masih minta yang biasa2 *Sigh*

Ok baik saya minta diri dulu. Bye...

Nota kaki : Hari sabtu saya beli 2 paket Pet Pet size M di Car4 dengan harga RM25++ *sangat gembira* tapi sekali hari ahad pula harga untuk Pet Pet yang sama adalah RM23++ dan saya sangat kecewa kerana tak beli hari ahad. Boleh gitu?

No comments: