25.7.11

# Berpantang #

Hari ini sudah masuk hari ke-17 saya dalam tempoh berpantang. Walaaa cepatnya masa berlalu, kalau keje la nak abiskan seminggu pun susah. Saya nak cepat habis 44 hari berpantang tapi tak nak cuti cepat habis, boleh gitu? Banyak benda nak buat tapi sebab berpantang kenalah lupakan dahulu. Bukak tingkap nampak mid valley, isetan, the gardens lagi, mana tak teruji iman shopping. Huhuhuhu nak g jalan2 gile rasanya.

Actually saya taklah mengikuti ritual berpantang sangat. Bertungku pun 2, 3 kali je. Berbarut? Masih lagi, tupun pakai girder je n sebab utama ialah nak hilangkan parut hitam kat perut, scary ok nak tgk perut hitam n gelebeh. Tapi kadang tak pakai juga, ikut mood. Pilis dipilis? langsung tak pakai. Sangat malas ok nak menampal n kemudian mencuci. Haih...saper yang buat semua ni mmg i salute la. Apa lagi ye? Makan jamu? Oh lagi la tidak sebab i breastfeed anak i ni. Tunggu la skit ari lagi i cuba makan sebab Yusuf namapak mcm ada kuning skit2 lagi. Bertangas ker, apa ker memang la tak buat juga, mana la ada orang nak buat skang, susah kot nak cari org yg boleh buat.

Makan? Taklah pangkah yg kene pangkah. Baru tadi i makan durian, takpe kan makan durian? Hohohoho setakat ni Alhamdulillah takde la kejadian serius. 2 minggu duk ngan mil, mil masakkan, makan aje, takde la nak request2 sebab segan la mil dah jaga kan, lagipun mil i bagi makan yang bagus - ikan tenggiri, ikan parang n ikan merah. Belasah ajelah walau i ada terbaca ikan parang takleh buat berpantang. Hohohoho. Pagi n petang makan biskut pingpong cicah milo. Yum yum sungguh lazat. Pastu 2, 3 hari ni banyak plak dapat rambutan, tapi ni saya tak berani sentuh, tak tau kenapa, tapi anggur i belasah aje. Tapi ais atau air sejuk memang i takde curik2 minum eh, tapi bulan pose kang tak tahulah iman camne nak tgk air tebu n segala juadah yang pastinya melelehkan liur.

Oh skang saya sudah pulang ke rumah manis. Serius sangat merindui rumah sendiri lagi2 merindui kemanisan duduk di sofa merah sambil menekan channel tujuh sebelas di astro, rasa tempoh berpantang kembali bermakna. Hehehehe... Lagipun dah risau takut kain baju tak berlipat, sbb sudah saya katakan suami saya takkan boleh buat beberapa perkara iaitu masak, lipat kain n iron baju. Jadi tiada apa yg dpt mengubah longgokan kain menjadi tersusun jika hanya suamiku dirumah melainkan longgokan itu bertambah tinggi kerana suamiku suka basuh baju.

Lepas bersalin ni pun rasa mood mengemas kembali datang, tapi kene limitkan sebab takleh buat kerja berat2. Tapi 1st day balik tu mmg tak berenti mengemas, sampai sakit pinggang. Siap memasak juga lagi. Yang tak bestnya, baru clearkan bilik, tak sampai brp jam saya dah mengucap panjang, mana tak bilik dah tonggang langgang balik dikerjakan Maryam. Sabar ajelah. Makan saya masih dimasak mil, mil deliver tuk saya, malam tadi suami saya kerja malam pun dia dtg temankan tidur. Hmmm bertuah kan? Alhamdulillah. Masa pantang kat umah mil saya makan, tgk tv n tido. Mandikan Yusuf, basuh baju Yusuf semua mil yg buat.

Cuma yang tak bestnya, walaupun jahit tak banyak saya tetap merana ni. Bukan sebab jahit tapi sebab hemmorhoids @ bahasa melayunya buasir. Huhuhuhu sangat suffered okeh! Bayanglah dah ler nak jaga jahit, dengan darah nifas yg masih banyak lagi, nak kempiskan perut lagi, nak susukan Yusuf lagi, pendek kata mmg menangis la juga. Skang dah okey skit tupun lepas cuba 3 ubat. Harap2 yang last ni berkesanlah dengan cepat. Dah tak tahan dah tak boleh nak lasak2. Bayanglah patut hari ke-17 ni dah steady dah berjalan bagai. Ni terkial2 lagi nak duduk. Adeh2. Actually buasir ni tak serius before tapi lepas meneran bersalin mmg terkeluar la buasir yg menyakitkan tu. Nak buang air besar mmg rasa trauma.

So lusa kami nak balik Kuantan pula. Harap2 saya bertambah pulih. Kalau boleh nak berurut lagi sebab kat umah mak saya, tukang urut adalah selang sebuah rumah aje ngan umah mak. Tupun kalau makcik tu free la. Kalau tak pun takpe. Oh lagi satu teringin nak pergi urut penutup pantang. Aritu gugel2 jumpa plak pasal urutan ni, plak tu yg bagi service ni pusatnya kat brickfield aje. Molek benar la tu, tapi tak call tanya lagi. Bestnya kalau dapat berspa n berurut tu. Harap2 terlaksanalah impian gediks ni. Hehehehehe...

Oklah dah panjang plak story kali ni. Stop dulu k. Nanti i apdate resepi pantang pulak. Dan kalau rajin nanti kita citer plak pasal emosi kacau bilau si kakak yang telah mendapat adik. Ok byeeeee...
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: