20.11.10

Mengandung The Series ~ Siapa yang mabuk?

Hello, hello, hello.

Ok terus saja kepada penceritaan kita sementara puteri becok saya yang pandai melayari youtube itu bangun dari peraduan beliau. Jika beliau bangun jangan haraplah dapat menaip begini pantas. Mulutnya yang bak bertih jagung itu sudah bisa membuat saya pengsan dan berdarah hidung.

Ok biasalah kalau perempuan mengandung mula morning sikcness kan? Dipercayai lebih separuh dari perempuan mengandung mengalami morning sickness. Oh dan sayalah seorang dari perempuan2 itu. Huhuhuhu...pada mulanya saya sangka saya akan ok dengan kandungan kali ini kerana di minggu kelima papayam yang mengalami pening kepala, demam dan kelihatan seperti tiada mood. Itu sejurus selepas saya sah mengandung. Pergi shopping memang papayam yang rasa penat nak pengsan. Tapi saya juga bersedia kerana biasanya menjelang minggu keenam baru simptom2 morning sikcness itu akan datang melawat. Hohohoho dan kini saya baru melepasi minggu keenam dan perasaan mulut yang tidak sedap itu sangatlah mengaduhaikan perasaan saya. Jelaslah saya akan mengalaminya sekali lagi. Bezanya mungkin kali ini saya lebih tabah dan tidaklah selembik dahulu lagi. InsyaAllah!

Kenapa perlunya ada morning sickness ini? Kenapa? Kenapa? Ah gedik pulak buat2 tanya. Nak anak ingat senang2 aje eh? Beruntunglah mereka yang steady jek masa pregnant n langsung takde experience morning sickness, oh saya dah jumpa 3,4 orang dikalangan kawan2 saya yang takde gedik2 sakit pagi ini. Jeles tahap cipan saya nok! Tapi takpelah inilah harga yang patut dibayar, mungkin masa saya menumpang dalam rahim mak saya dulu saya telah menyusahkan beliau sebegini rupa. Maaf ye mak!

Morning sikcness dikabarkan disebabkan oleh perubahan hormon yang tiba2 aje dalam diri wanita mengandung itu sendiri dan juga ketidakseimbangan gula dalam darah. Peningkatan hormon estrogen katanya, entah saya pun tak tahu la macam mana, baca ajelah artikel2 dari hasil googlelan. Tapi sebab sebenar tidaklah diketahui dengan jelas.

Berapa lama agaknya nak mabuk pagi2 ni? Sebenarnya taklah pagi jek, dia boleh je datang bila2, saya biasanya menjelang tengahari, pagi alhamdulillah ok. Kononnya mabuk2 ni menjelang trimester pertama iaitu 3 bulan pertama. Kajian juga menunjukkan paras hCG adalah paling tinggi di trimester pertama. Adakah itu kaitannya? Emmmm....Tapi tak tentu juga ada yang morning sickness sepanjang kehamilan. Bergantunglah siapa yang nak diuji sebegitu rupa. Harap2 semua kita baik2 saja.

Bagaimana nak elak morning sickness ini? Nak elak terus tak boleh la kot tapi boleh cuba beberapa langkah. Semua artikel yang saya baca kata jangan makan banyak sekaligus, makan sikit2 tapi kerap. Pastu jangan makan yang berminyak dan pedas. Hah? jangan makan pedas? oh no, no, no! Takde cili apalah erti makananku. Kekekekek dah org kata tak boleh degil plak lagi kan. Lagi apa? Oh mungkin boleh cuba teh halia...makan lebih banyak karbohidrat, mungkin ada kaitan juga dengan vitamin mengandung yang kita ambil, so berbincanglah dengan doktor ye.

Harap2 saya baik2 saja dan boleh bekerja dengan baik. Ini sudah kandungan kedua, harapnya saya lebih bersedia dan tabah. Makan saya masih ok, harap minggu2 setrusnya saya akan tetap ok sehinggalah ke saat kelahiran. InsyaAllah n amin.

Oh dalam kecelaruan emosi saya bertanya 'mengapa saya setuju nak lalui pengalaman dan rasa ini sekali lagi?'...dan bila melihat Maryam yang membesar dengan sihat dan cerdas saya tahu disitulah jawapannya. Dan semangat saya untuk mengharunginya datang lagi.

Hingga bertemu lagi di episod seterusnya > Mengandung The Series ~ Maryam as Kakak To Be...

1 comment:

semut-terbersin said...

wah pregnant dah? congrats!! bezznye bezznyeh!!i plak tak saba nak mengandung lagik...saba saba..huhu
take care yeh..semoga segalenye dipermudahkan..