25.11.10

Maryam as Kakak To Be...

Bersediakah Maryam untuk menjadi kakak? Kekekekeke tak siapa tahu kan, oleh itu sedari awal mama telah melatih Maryam sehingga mama pula letih nak layan lagak seorang kakak ini.

Pertamanya Maryam betul2 sudah berhenti babu. Alasan mama bahawasanya baby sakit tatkala Maryam berbabu adalah berhasil. Walaupun sangat2 kasihan melihat sinar mata Maryam yang mcm kempunan babu tapi mama kuatkan hati mama dan tetap berkata tidak walau Maryam merayu dengan rayuan paling leleh. Sekarang Maryam hanya menggentel babu sahaja.

Keduanya mama sudah ajar Maryam kiss baby dari awal. Ajar dia cakap dengan baby dan ajar dia mengasihi baby. Mula2 yam mesti beri salam n cium baby, pastu mesti cakap ngan baby. Ayat2 regular yam adalah seperti berikut:-

i) Mama baby nak cakap ngan mama... *kekekeke dia malas nak ckp la tu*
ii) Baby nak pergi mid belli tak?... *ni serius tak tahan, boleh dia ajar adik g langok dari dalam perut*
iii) Baby nanti keluar minum babu mama tau... *ini bagus!*

Tapi Maryam serius mahu tandem nursing dengan baby. Pengsan la mama macam tu. "baby sebelah, Maryam sebelah"... Harapnya Maryam lupalah masa baby lahir nanti.

Mama selalu tanya Maryam nak bagi baby nama apa.

"boleh tak mama bagi nama baby Zara?" *Nama awal nak bagi Maryam dulu ialah Maryam Az-Zahra*

Dengan pantas Maryam membantah "Tak buleh, tak buleh nanti sama dengan Amoi!"...Hahahahah mama tergelak, Amoi tu nama sebenarnya memang Zara, umurnya tua sedikit dari Maryam n tinggal dengan nenek sebelah umah nenekyam. Maryam selalu bergaduh dengan beliau, sebab tu beliau membantah keras mama kira.

Kemudian mama sambung "kalau mama bagi baby nama Aisyah?"

Lagi pantas dia balas "Tak buleh nanti sama ngan nek Esah!" Lagi la mama gelak besar, Nek Esah tu nenek yang jaga Amoi tu la. Kebetulan pulak.

Hahahaha ntahlah macam mana Maryam boleh terfikir sampai situ, tapi Maryam slalu kata nak bagi nama baby, Aqil, mungkin sebab dia slalu main ngan baby Aqil, anak kawan mama. Hehehehehe...tapi tak bulehlah dah ramai anak kawan mama nama Aqil.

Mama sudah dikurnia seorang Maryam dan mama memohon Allah mengurniakan mama seorang Yusuf untuk melengkapkan keluarga mama. Jika Allah tidak izinkan, Zulaikha juga mama sudah cukup gembira.

Sekian sahaja. Bertemu lagi di cerita temujanji dengan doktor...

No comments: