26.8.10

MJ berhenti menyusu - Cerita Sos Tomato Dan Cerita Anak Gajah

Allah berfirman (ertinya):
Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. (QS Al Baqarah: 233)

Islam sangat menganjurkan penyusuan susu badan.
“Peranan ibu yang utama ialah menyusukan anak dengan susu badan seperti yang ditentukan dalam al-Quran. Ini sudah ditunjukkan ibu Nabi Muhammad, Aminah. Selepas lapan bulan Muhammad dilahirkan, susu Aminah kering, tetapi dia tidak terfikirpun untuk menggantikannya dengan susu kambing yang banyak di rumahnya. Sebaliknya, Aminah lebih sanggup mengupah Halimatusaadiah untuk menyusukan Muhammad. Melalui kisah Aminah, Allah sengaja hendak mengajar umatnya bahawa wanita lain boleh menyusukan anak orang lain..”
Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz dalam artikel “Pemberian susu lembu punca gejala sosial?"

Alhamdulillah terlaksana sudah misi menyusukan Maryam untuk 2 tahun pertama kehidupannya. Terima Kasih Allah dan orang2 sekeliling yang selama ini memberi support yang baik.

Hohohoho sangat berat sebenarnya nak lepaskan Maryam berhenti menyusu. I emo okeh! Mana bisa membayangkan Maryam tak babu lagi, lagi pula mengenangkan aksi tersengih2 dia menggentel babu mama. 2 tahun saya menyusukan dia setiap malam, tak pernah walau sekali saya gagal, jadi bayangkanlah bagaimana saya nak berhenti dari melakukan rutin indah ini.

Saya selalu membayangkan saya akan berhadapan dengan kesukaran yang amat untuk menceraikan Maryam dengan babunya. Cukup berat untuk saya melepaskan talak cerai susu itu walaupun saya telah berjaya menyempurnakan tempoh 2 tahun penyusuan. Sudah terbiasa mengepit Maryam di celah ketiak saya, sudah biasa juga diraba2 Maryam setiap kali dia menyusu.

Sebenarnya saya nak biarkan saja Maryam menyusu lagi setahun, tapi bila memikirkan niat saya yang mmg nak berhentikan dia di usia 2 tahun, saya mempertimbangkan kembali. Lagipun saya ingin mengandung lagi selepas Maryam berusia 2 tahun dan saya nak betul2 fit untuk semua itu. Lagi pula cukuplah kebergantungan Maryam pada saya, biarlah carrefour tu dapat untung sebab ada lagi sorang budak minum susu formula. Hahahahaha.

Saya mencuba jaya. Dan inilah cara saya :-

Cerita Sos Tomato
Saya amik sos dan letak kat babu saya. Kemudian saya katakan pada Maryam babu berdarah n saya sakit.

"Paaaaa, babu mama darah"

"Yam nak tak babu"

"Tak nak..."

Maryam geleng2 dan pandang saya dengan rasa simpati. Tapi betul kau dia tak nak. Pastu dia minum botol, 5oz pun abis, tapi syaratnya minum babu botol mesti bukak tv n tgk kartun. Dulu dia cakap nak babu mama tapi skang nak babuyam, yang bermaksud susu formula dalam botol. Serius saya tak sangka ianya semudah ABC. Tapi nak tido saya bagi juga dia babu saya, hahahahahahahah bukan apa sebab babu rasa berat. Dia ok jek minum. Kalau saya cakap babu darah dia akan kata "Nak engok maaaaa..."

Cerita Anak Gajah
Bila Maryam nak juga babu, saya mula reka cerita tentang kisah anak gajah yang ibunya mati sebab anak gajah nak juga minum susu walaupun babu mama dia sakit n berdarah. Hahahahahaha, Maryam ni senang nak pujuk, cerita ajelah apa2 cerita yang masuk akal atau tak masuk akal, dia layan aje. Tapi kene hati2 sebab nanti setiap malam kau kene cerita kat dia. Dan itulah yang terjadi pada saya. Dah berapa malam saya kene repeat cerita yang sama. tapi takpe sebab ianya fun, nanti dia interrupted citer kau kat part2 yang dia ingat. Sangat sweet. Cerita ia adalah begini :-

" Ada sekor anak gajah tinggal ngan mama n papa dia. Papa dia selalu pergi work, jadi anak gajah tinggal ngan mama gajah. Anak gajah suka minum babu sebab babu besttttt (Yam angkat jari tunjuk best). Anak gajah dah besar, dah 2 tahun sama ngan yam, jadi sebab dah besar mama dia suruh dia berhenti isap babu.

Mama dia kata "baby gajah dah besar, baby berhenti la babu, lagipun babu mama sakit"

Pastu anak gajah kata "Aaaaa, aku tak kira, aku tak kira, aku nak jugak"

Maryam sampuk "Macam monyet mama kan? Kan?" (Cerita Hikayat Sang Kancil dan Monyet)

Mama gajah kata "tak boleh, babu mama sakit, babu mama darah"

Pastu anak gajah mengamuk n menangis2. Mama dia kesian mama dia pun bagilah dia babu. Pastu babu mama dia berdarah n mama dia mati, pastu tinggal la anak gajah ngan papa dia je. papa dia pun nangis sebab mama dia dah mati.

Mama tanya yam " Yam nak babu ker?"

Maryam "Tak nak"

Mama "Nanti mama mati kan kalau babu jugak, kalau mama mati yam tinggal ngan saper?"

Maryam "Ngan nenekyam, atukyam, cik pai, mak ngah, ujer...."

Hohohohohoho tapi pastu saya bagu juga dia babu. Alaaaaaa tak sanggup la nak betul2 berhenti.

2 comments:

semut-terbersin said...

ala takdela cerai namanye ni..dia ok plak nk minum fm?kitorg try kasik aariz(testing bkup plan)die tolak2 botol susu mraung2 tanak..kalo paksa gak die mun
tah2kan..pastu trus mrajuk tanak lgsg botol..ebm pon tanak

R-B-I said...

tak cerai la lagi, ada masa dia nak jugak, kene la bagi...hohohoho zaman dia mengamuk dah berlalu, skang dia dah ok sebab dah faham bahasa kan...hehehehehehe