23.8.10

Migrain - Kecundang di Ramadhan ke-11 dan 12... :(

Sangat sedih. Ramadhan ke 11 dan 12 yang sepatutnya menjadi weekend hebat bertukar tak best bila saya diserang migrain yang teruk. Since bila saya dah tak ingat saya kene migrain seteruk ini. Bukan 2 hari tapi 3 hari saya migrain termasuk pagi ini, nasib baiklah hari ini tak seteruk 2 hari lepas. Serius saya migrain yang disertai muntah2. Dan kerana tak tahan 2 hari saya berbuka kerana saya makan ubat. Tapi ubat pun tak jalan. Aduh, aduh....tapi takpelah ini ujian kecil saje dari Allah.

Apa itu migrain?
Migrain ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia di otak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening.

Ianya juga merupakan sejenis penyakit keturunan dan mempunyai kecenderungan untuk berulang. Migrain biasanya menyerang pada peringkat usia selepas baligh. Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migran yang lebih tinggi berbanding lelaki. Wanita kebiasaan diserang migrain sebelum haid dan selepas menopaus.


Simptom-simptom migrain
Mengalami gangguan pada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig-zag sebelum mengalami sakit kepala.
Melihat sinar cahaya yang amat terang hingga terasa seperti hampir buta dan sesekali melihat objek di hadapan anda seolah-olah mempunyai aura.
Sakit kepala yang teruk dan berdenyut-denyut di sebelah atau satu bahagian kepala sahaja dan kemudiannya diikuti dengan muntah atau cirit birit.
Sensitif dan takut pada cahaya yang terang (fotofobia), sensitif pada bunyi (fonofobia) dan amat sensitif pada bau (osmofobia). Jika anda mengalami dua daripada tiga yang disenaraikan, maknanya anda berkemungkinan mengalami migrain.


Tak tahulah bila migrain ini akan berhenti. Saya rasa migrain saya ini desebabkan hormon saya, bila saya sedang subur memang saya akan kene migrain. What should I do?

No comments: