14.10.10

::Cerita Malam Hari::

Malam tadi buat bubur (aku tak tahu nama bubur ni tapi yang tepung dia tu kita buat pakai tepung pulut n gentel bulat2 pastu picit tengah2 dia so dia jadi leper, tak silap aku orang kelantan panggil penyet hidung @ butir nangka) untuk Ateh, ntah la dia gila apa nak suh saya buatkan, padahal saya rasa dia malas. Saya pun malas nak layan tapi masa balik keje tersinggah kedai n beli bahan2 nak buat bubur tu. Cis...

So masa sibuk gentel biji2 bubur tu papa duk tengok tv n Maryam macam biasa sibuklah nak gentel sama. Papa jeling2 aje, dalam hati saya ni mesti nak perli apa2 ni.

"Tengok yam, sayang mama ke kakak dia, buatkan bubur sebab kakak nak makan, kuih papa mama tak buat pun"...

Haaaaa, kan saya dah agak ayat ni akan keluar punya.

"Ala kuih apa? Agar2 coklat?", tanya saya pura2 buat tak tahu.

"Takpelah, takpelah...", balas papa yang cuba menaikkan rasa bersalah mama.

Lalu saya pun pergi la ke dapur, keluarkanlah segala kelengkapan membuat agar2. Masa kat dapur datanglah anak dara saya tu sambil bawak kerusi study dia (kerusi buat panjat untuk berdiri sebelah mama masa mama kat sinki).

"Ma buat apa ma?"

"Buat kuih papa dengan buat bubur untuk ateh"

"Kuih yam mana ma?" haih budak ni macam berpakat aje ngan papa dia.

"Ala kuih yam takde, kita buat wiken la kuih apam yam"

Lalu Maryam turun dari kerusi n menuju ke arah papanya sambil bersuara begini.

"Ala pa, kuih yam takde, mama tak buat"

Aduhai, bersalahnya rasa. Memang wiken baru ni saya beli acuan tuk buat apam sebab Maryam suka makan apam. Dia pun asyik tanya aje sebab acuan tu ada je atas siniki. Siap request apam warna pink. Haih kenelah janji buatkan apam wiken ni.

So malam tadi siaplah 2 dulang agar2 coklat papa n bubur untuk Ateh. Bubur sedikit cair dan didelivery kepada ateh malam tadi juga oleh papa.

Haih moralnya disini saya kene la dahulukan suami dan anak saya. Ateh kau boleh blah lain kali.

No comments: