21.4.11

Behind the G-Doc's Door - The True Story About My 28 Weeks Pregnancy Check-Up...

Nah amik ko tajuk gempak mak bagi. Ha cabar la kewarasan saya lagi, memang la saya tak bagi awak ayat maut setepek, tapi saya ada blog ok, tadi awak ingat saya ni melayu tipikal yang pergi klinik free ker? Sabar aje, kalau hebat sangat apsal tak keje kat Prince Court?

Oh maaf hadirin sekalian, emosi masih tak stabil bagai. Serius saya amarah. Meh la say citer kenapa say angin satu badan, tapi sebelum tu saya harap takde saper nak amik ati atau makan hati, saya tujukan amarah saya khas pada doc dan nurse tadi, takde la kene mengena ngan doc2 lain.

Ok arini saya ada follow-up scan dari 2 bulan lepas, sebabnya mas scan 2 bulan lepas placenta atau bahasa melayu kita uri saya berada di bawah. Keadaan ini adalah tidak baik ye hadirin sekalian, silap2 saya boleh bleeding. Jadi temujanji arini adalah untuk melihat sama ada placenta saya sudah naik atau belum. Maka dengan hati lapang saya pun pergi la untuk memenuhi temujanji tersebut.

Maka pada jam lebih kurang 15 minit mendekati jam sembilan saya pun sampai, dah daftar saya amik tempat duduk n lihat masih ada 3 org di depan saya, sebab boring saya pun mcm biasa berfb n main games dalam tab saya. Walau saya dah main mcm2 games, saya rasa 'lamanya drg ni masuk scan!'. Tapi saya cuba sedapkan hati dgn berkata dalam hati 'oh mungki mereka ni ada problem n banyak borak ngan doc' dan saya terus menunggu seperti kata Rossa dalam lagu yang sama ngan lagu Ella tu.

Bayangkan saya tunggu yg sebelum saya tu saya rasa lebih 30 minit, bayangkan scan apa sampai begitu lama, consultation free takkan cakap begitu lama ye dak? Luarbiasa dah tu, nak keje pun kurang lebih jek, takkan nak beri nasihat percuma lama2 kot.

Maka masa yang ditunggu oleh saya pun tiba, hati yakin jek baby ok sebab aritu masa 3d scan adik tu dah cakap placenta dah naik n baby duduk elok. So tenang ajelah baring. Macam biasalah nurse siapkan perut, bila dah bubuh gel yg agak banyak atas peurut saya ni tg la bila la doc nak siap main komputer dia, tunggu tak mai pun, alih2 nurse tutup lampu n start scan perut saya. Aik???

So sebab saya ni bukan jenis bising tak tentu hala, saya redha aje, tapi bila dah abis satu perut dia lenggang n masih tak jumpa apa2, aku dah start nak panas, baby dah berapa kali tendang2 dah tapi nurse ni bangang ke apa ke aku tak tahulah, dia tojah jugak perut ni sampai kering gel tu ok! Saya cuba tuk komplen tapi itu mmg bukan saya, jadi saya istighfar ajelah banyak2. Akhirnya dalam 15 minit pastu doc amik alih, sebelum tu dia sempat ckp si nurse tu scan adalah 'bladder!'Oh my god!!! Berbulu telinga saya dgr, entah2 yang dia kata jantung anak saya tadi sbnrnya 'bird' anak saya! Serius rasa wth!

Tapi mungkin doc ni tahu saya boring n tak selesa dia buat lawak skit2, saya ok lah pastu tapi masa dia scan tu dia kata kepala adikyam elok aje bulat, tapi saya geram juga masa dia ckp 'kita tgk bibir sumbing tak?, eh masyaallah' Hah apa?ko ulang skali lagi! Memang la saya patut bengang kan? Apsal ckp mcm tu, ko dulu fail bahasa ker? Serius tak sensitif dengan perkataan untuk ibu2 mengandung! Kalau ko keje ngan Dr. Bailey mmg dia dah gantung keje ko, tapi kalau saya doc tu saya berentikan aje terus, takde etika langsung!

Yang nak jadikan citer ni lebih hangat adalah apabila dia nak tulis report dalam buku pink saya, dia terjumpa gambar scan saya kat klinik biasa. Terus dia kata begini...

'Eh ni apsal ada scan lain ni, brp hari je pulak tu lepas saya scan, apa tak percaya ngan finding saya ker?

'Eh takdelah tu saja2 je' serius saya tak tahu nak ckp apa sbb mmg saja2 scan nak bagi papa n yam tgk. Salah ker?

'Aaa lepas ni g la scan lain lagi, tgk betul tak saya kata anak awak breech'

Saya diam. Serius saya tak paham kenapa nak perli saya sampai begitu. Saya mati kata n blank. Doc ni nak kecik ati sampai mcm tu. Alahai bukan saya minta duit kamu pun kan? Tu belum saya ckp saya pergi 3d/4d scan, ntah apa diperli saya nanti.

Masa dia masukkan carta rekod dlm buka pink saya pun caranya seperti protes. Ah malas la nak layan. Dalam hati nasib baik takde appoinment lagi dah, kalau ada mahu saya tak dtg nanti. Serius sangat terkilan dgn doc ini, inilah antara sebab ramai yang komplen, bila komplen kata kita pulak macam2. Haih...

Saya pulang dengan hati membara n terkilan, sampaikan time slip pun saya lupa ambil.

Cuma satu yang bermain kat fikiran saya 'Kalau mcm ni la kerja korang, memang patut la kalau saya mencari finding lain!'

Kan? Wallahualam.
Published with Blogger-droid v1.6.8

4 comments:

Shu said...

doc laki pompuan kak?

kalao pompuan, mesti blom kawin lagi tuh.
kalao laki, mesti gaduh dgn bini.

apeda doktor... mai senawang, check dkat KK kawan shu jaga.. lembut je orgnye. educated, takde kecik2 ati..

apela doc... kata mulut sumbing, mongok!

R-B-I said...

Shu dia pempuan,akak suspek dah kawin, tapi akak dr 1st jumpa tak berkenan sbb kuku dia pjg n kotor.ni 3rd time akak jumpa dia.

Mmg mongok kan ckp pasal sumbing tu, kita mak ni siang malam doa anak sempurna, dia main selamba ckp, sabar jelah. Ntah apa lagi patient lain kene ngan dia...

Sib baik next month akak dah nak g ppum...

~Mommy ZuE~ said...

Respect lah kat ko babe.. Sbr giler kott.. Kalo aku mmg kat situ jugak aku sembur.. Selamba jek nk mrh2 org.. Isk aku lak yg rs nk marah sheesshh

R-B-I said...

Zue,aku bknlah penyabar sangat tapi aku mmg takleh naik angin n maki2 org yg aku tak kenal @ tetiba jek sound2 org balik...lagi satu kalau aku dah marah sgt mmg aku akan jadi diam,tapi ekpresi muka aku mcm hampeh la...lgpun aku rasa yg dia nak bengang ngan aku mcm tak patut pun...